På denne tur lærte vi en del nyt omkring at leje, bil og om at ændre aftalen flere gange. Som beskrevet her.. blev vi nød til at ændre vores rute i starten af ferien. Dette havde også stor betydning for vores billeje.
Vi havde lejet en bil i størrelsen “Chevy Suburban” og med afhentning i Nashville den samme aften som vi skulle ankomme (hvilket var sent). Det gav os flere problemer da vores fly først var forsinket og senere blev aflyst (to gange).
Reglerne for lejebil er man skal hente den som aftalt. Hvis man ikke gør det, så falder aftalen (og i princippet mister man også de penge man har betalt for billejen). Derfor er det vigtigt at man henter bilen som aftalt. Dog informerede FDM Travel mig om, at hvis man har oplyst sit flynummer til udlejer, så ville de tage hensyn til det.
Da vores fly blev forsinket (stærkt forsinket) ville vi ankomme til Nashville meget tæt på lukketid, så det bekymrede mig selvfølgelig. Jeg prøvede at ringe til Avis, men kunne ikke få fat i dem. Derfor opgav jeg det og håbede på vi ville ankomme inden Avis lukkede.
Da flyet blev aflyst, så kunne vi selvsagt ikke afhente bilen. Så jeg ringede til FDM Travel’s nødnummer. Her fik jeg at vide,at jeg ikke bare kunne komme og afhente bilen dagen efter (vi havde fået et nyt ankomst tidspunkt). Der skulle laves en ny aftale. FDM Travel lavede den bedst mulige aftale med Avis, hvilket kostede mig 1.500 i gebyr for ændring (plus en dags mindre leje). Jeg syntes egentligt det er ret vildt man skal betale 1.500 kroner for at afhente den bil man allerede har lejet, med afhentning samme sted og i samme periode. Jeg måtte selvfølgelig acceptere det, men risikoen ved at bil leje stiger en del..
FDM Travel mente min forsikring ville dække det som “forsinket fremmøde”. Men det gør Alka ikke. De dækker kun “rigtig” transport!?
FDM Travel gjorde opmærksom på, at hvis jeg havde bestilt fly og bil sammen (pakkerejse) så ville de have ansvaret for den regning. Eneste problem ved den metode er det ofte er meget dyrt at købe det sammen.
Nu troede vi alt var på plads. Men så blev det næste fly også aflyst og dermed ville jeg (igen) ikke kunne opfylde lejekontrakten på bilen. Så nu måtte jeg have fat i FDM Travel igen. Vi overvejede at starte vores tur fra New York i stedet og ville høre om vi evt. kunne flytte start stedet på billejen til JFK Airport. Det kunne vi godt.
Så vores beslutning blev at aflyse det næste fly (tilbudt dagen efter) og ændre hele ruten. FDM Travel hjælp med at ændre lejekontrakten, denne gang uden gebyr. Vi skulle dog betale 300 USD for envejsgebyr, hvilket blev til 400 USD efter skatter og afgifter). Til gengæld blev bilen 2 niveauer mindre end den oprindelige (og lejeperioden 1 dag mindre). Det gik til gengæld hurtigt, og under en time efter havde vi vores bil.
Vi fik en rød Dodge Durango som var en virkelig dejlig bil. Den havde en ekstra række sæder, så enden Sylvester eller Villads kunne sidde her på de lange ture. Men der var også fint med plads på bagsædet til tre. Bagagerums pladsen var også fin. Dog senere på turen hvor vi fik gang i flere tasker, så måtte Sylvester og Villads sidde på bagsædet.
Så et udemærket valg. Dog ville den være for lille hvis vi havde haft tre på Storm’s størrelse.